Sentra:75 ντεσιμπέλ σε ώτα μη ακουόντων!

75 ντεσιμπέλ σε ώτα μη ακουόντων!

Πολλαπλασιάζονται οι έλεγχοι τουλάχιστον μέσα στην πόλη της Λαμίας για την ηχορύπανση. Τα ντεσιμπέλ σκίζουν κάθε νύχτα τον ορίζοντα της Λαμίας θέλοντας να επιβεβαιώσουν το στοίχημα ότι η πόλη της Λαμίας είναι μεταξύ των πόλεων εκείνων που έχουν τον μεγαλύτερο θόρυβο. Την ίδια στιγμή αστυνομικοί και γενικότερα οι διωκτικές αρχές προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα πλέγμα προστασίας, όμως τα τελικά αποτελέσματα μπορεί να είναι ενδεικτικά σε μια περιοχή, δενείναι το ίδιο θετικά όμως στις υπόλοιπες. Οι εξατμίσεις από τα δίκυκλα είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, αφού σύμφωνα τουλάχιστον με τους αστυνομικούς “ένα και μόνο δίκυκλο χωρίς εξάτμιση έχει τη δυνατότητα να ξυπνήσει ολόκληρη την πόλη”.

Κάθε βράδυ το ίδιο κυνηγητό. Κάθε βράδυ τα ίδια δεδομένα. Κάθε βράδυ η ίδια αγωνία αλλά και οι ίδιες διαμαρτυρίες από την πλευρά των κατοίκων που διαμένουν στους κεντρικούς κύριους δρόμους της πόλης. Κάθε βράδυ οι άνθρωποι είναι υποχρεωμένοι να κλείνουν τα αυτιά τους. Άλλωστε ο παγκόσμιος οργανισμός υγείας υπογραμμίζει ότι “ο θόρυβος βλάπτει την ανθρώπινη υγεία όπως η μόλυνση του νερού και του αέρα…”. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι κάτοικοι της Λαμίας γεύονται τον βασικότερο παράγοντα υποβάθμισης της ποιότητας η ζωή τους. Αν και αντιμετωπίζουν παρόμοια φαινόμενα, ενώ παράλληλα υπογραμμίζουν την ανεπάρκεια των μέσων που το επίσημο κράτος χρησιμοποιεί. Καθημερινό άλλωστε το φαινόμενο να ξυπνούν μια δύο φορές τη νύχτα νιώθοντας τα νεύρα τους να βρίσκονται σε κορυφαίο επίπεδο.

Η Λαμία είναι μεταξύ των πόλεων εκείνων όπως η Πάτρα, το Ηράκλειο, ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη και η Αθήνα που βρίσκονται ανάμεσα στις

πιο θορυβώδεις πόλεις της Ευρώπης. Σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά στοιχεία ο θόρυβος γενικά στη Λαμία ξεπερνά κατά μέσον όρο τα 75 dB (ντεσιμπέλ) ενώ το όριο ανοχής του ανθρώπινου οργανισμού έχει καθοριστεί στα 70 dB. Υπολογίζεται πως το 5% των αυτοκινήτων και το 40% των δικύκλων που κυκλοφορούν εκπέμπουν στάθμες θορύβου υψηλότερες από τις επιτρεπόμενες. Και ως γνωστόν, με μοτοσικλέτες πραγματοποιείται το 10,8% του συνολικούμεταφορικού έργου στην Ελλάδα, με τον αντίστοιχο μέσον όρο της Ε.Ε. να μην ξεπερνά το 2,9% (στη χώραμας αντιστοιχεί ένα δίκυκλο ανά δύο αυτοκίνητα, στην Ευρώπη η αναλογία είναι 1:7).

Όπως χαρακτηριστικά έχει πει στην “Καθημερινή” ο επίκουρος καθηγητής του Εργαστηρίου Ακουστικής του ΕΜΠ Γιώργος Καμπουράκης, η επιβάρυνση που προκαλούν οι μηχανές είναι πολύ μεγάλη, “μόλις περνάει δίκυκλο, η στάθμη του θορύβου αυξάνεται κατά 10-12 dB”.

Το τελευταίο διάστημα ιδιαίτερα σε περιοχές μέσα στην πόλη της Λαμίας εξελίσσονται απανωτοί έλεγχοι από την πλευρά της αστυνομίας, τόσο σε ό,τι αφορά τα αυτοκίνητα και τα δίκυκλα όσο και σε αυτούς που αφορούν την ηχορύπανση. Σε ένα μήνα τουλάχιστον, αρκετοί από τους επιχειρηματίες νυχτερινών κέντρων περιφερειακά στην πόλη της Λαμίας αναγκάστηκαν να κοιμηθούν στο αστυνομικό τμήμα της πόλης στο πλαίσιο της αυτόφωρης διαδικασίας, αφού οι μετρήσεις που έγιναν εντόπισαν την στάθμη της μουσικής πολύ παραπάνω από ότι τουλάχιστον προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις. Αποτέλεσμα αυτών των ελέγχων σε συνδυασμό με την απειλή για νέους ελέγχους ήταν ο περιορισμός λίγο πολύ της ηχορύπανσης από τις παραδοσιακά ανεξέλεγκτες πηγές.

Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι έχει εξαλειφθεί το φαινόμενο ιδιαίτερα περιφερειακά της πόλης της Λαμίας.

Την ίδια στιγμή δεν είναι λίγες οι φωνές που ακούγονται από την περιοχή των Καμένων Βούρλων και μάλιστα έχουν γενικευτεί οι παρεμβάσεις έτσι ώστε να γίνουν τα απαραίτητα έργα να μην φτάνει ο θόρυβος από την εθνική οδό μέσα στα σπίτια των κατοίκων. Τα έργα που δεν έχουν γίνει στην περιοχή και τα οποία προβλέπονται είναι σαν βασική αιτία να μην υπάρχει το παραμικρό φίλτρο σε ένα μεγάλο μέρος της πόλης των Καμένων Βούρλων. Αξίζει να σημειωθεί ότι παράλληλα με τα έργα του νέου αυτοκινητόδρομου προβλέπονται και έργα που θα περιορίζουν τον θόρυβο τα οποία όμως προς το παρόν ούτε καν έχουν ξεκινήσει. Σε ό,τι αφορά τα δίκυκλα συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια έχουμε μια αύξηση των ελέγχων, ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες από την πλευρά της αστυνομίας, ενώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι προς αυτή την κατεύθυνση βοήθησαν και τα σκληρά πρόστιμα από τον νέο ΚΟΚ. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι στιγμής έχουν πέσει περισσότερο από 30 πρόστιμα για οδηγούς αυτοκινήτων, οι οποίοι διαβαίνουν τους δρόμους της πόλης έχοντας τη μουσική σε ώρα κοινής ησυχίας στη διαπασών. Μάλιστα σε αρκετές περιπτώσεις έχουν γίνει και καταδίωξης τις νυχτερινές ώρες για να εντοπίσουν τους συγκεκριμένους οδηγούς και να τους επιβάλλουν τα σχετικά πρόστιμα.

Η πολλαπλή και έντονη παρουσία ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες περιφερειακά και στο κέντρο της Λαμίας έχει δημιουργήσει κάποια σχετικά αναχώματα σε ό,τι αφορά τον θόρυβο από τα δίκυκλα κυρίως, χωρίς όμως να σημαίνει ότι αντιμετωπίζεται το συγκεκριμένο θέμα στο σύνολό του. Επιπτώσεις στην υγεία Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, 110 εκατομμύρια άνθρωποι στις ανεπτυγμένες βιομηχανικά χώρες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην εργασία και στον ύπνο τους εξαιτίας της ηχορύπανσης.

Σε δεκάδες χιλιάδες μετριούνται οι πρόωροι θάνατοι από καρδιακές ασθένειες που

καταγράφονται ετησίως και αποδίδονται στη μακροχρόνια έκθεση σε θόρυβο, ενώ υπολογίζεται ότι 120 εκατομμύρια εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν προβλήματα ακοής εξαιτίας ης εργασίας σε συνθήκες θορύβου. Οι επιπτώσεις της συνεχούς έκθεσης σε θόρυβο ποικίλλουν. Διαρκής έκθεση, για παράδειγμα, σε στάθμη 30 dB προκαλεί διαταραχές ύπνου και αίσθημα κόπωσης, έκθεση σε στάθμη 50 dB διαταραχές του λόγου και της επικοινωνίας, έκθεση σε 80 dB διαταραχές στη συμπεριφορά, ευερεθιστότητα και επιθετικότητα, αλλά και προβλήματα στην απόδοση στην εργασία, τη μνήμη κ.λπ. Σε υψηλότερα επίπεδα, ο θόρυβος μπορεί να προκαλέσει επίσης καρδιαγγειακές και άλλες παθοφυσιολογικές διαταραχές. Στις “παράπλευρες” συνέπειες της έκθεσης σε θόρυβο είναι και η πρόκληση ατυχημάτων μέσω της οδήγησης. Ιδιαίτερη ευαισθησία στην ηχορύπανση εμφανίζουν τα παιδιά, ενώ ο θόρυβος επιδρά δυσμενώς και στη μαθησιακή διαδικασία. Σε έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Ακουστικών Σημάτων και Τεχνολογίας ΜΜΕ του ΕΜΠ σε νηπιαγωγεία έδειξε ότι συχνά επικρατούν στάθμες θορύβου άνω των 85 dB. “Εάν επρόκειτο για χώρους εργασίαςθα χρειάζονταν ωτασπίδες!” σημειώνει ο επίκουρος καθηγητής

του ΕΜΠ Γιώργος Καμπουράκης.

sentra 21-7-08

Leave a Comment