Ηχομονωτικοί τάπητες στους δρόμους

15.03.08

Ηχομονωτικοί τάπητες στους δρόμους

Του Γιωργου Λιαλιου

Μπορεί ένας δρόμος να λειτουργεί ως μόνωση, απορροφώντας έως και στο μισό τον θόρυβο που παράγουν τα αυτοκίνητα; Η λύση δεν είναι θέμα… μαγείας, αλλά χημείας. Η κατασκευή αντιθορυβικών δρόμων είναι εδώ και χρόνια όχι μόνο εφικτή, αλλά υποχρεωτική σε πολλές χώρες, όπως στην Ολλανδία και το Βέλγιο, στα τμήματα των αυτοκινητόδρομων που διασχίζουν οικισμούς και πόλεις. Ανάλογες τεχνολογίες είναι πλέον υποχρεωτικό να εφαρμοστούν και στην Ελλάδα, κατά την ανακατασκευή των εθνικών οδών.

Το μονότονο βουητό που παράγει η κίνηση των οχημάτων είναι κομμάτι της καθημερινότητας εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων που ζουν κοντά σε αυτοκινητόδρομους, στην Αθήνα, αλλά και σε διάσπαρτους οικισμούς σε όλη την Ελλάδα. «Ο θόρυβος που παράγεται από την κυκλοφορία των οχημάτων αποτελεί ένα σημαντικό περιβαλλοντικό πρόβλημα της εποχής μας», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Ανδρέας Λοΐζος, επικεφαλής του Εργαστηρίου Οδοποιίας του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ. «Για παράδειγμα, υπολογίζεται ότι κατά τον διπλασιασμό της ταχύτητας ενός οχήματος η αύξηση της στάθμης του παραγομένου από το οδόστρωμα θορύβου είναι της τάξης των 12 ντεσιμπέλ! Θόρυβος παράγεται και από την επαφή των ελαστικών με το οδόστρωμα και επομένως εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα του ασφαλτοτάπητα κυκλοφορίας. Μάλιστα, από μια ταχύτητα και πάνω η υφή του οδοστρώματος επηρεάζει πολύ τη στάθμη του θορύβου».

Προσπαθώντας να δώσουν μια λύση, οι επιστήμονες έχουν τα τελευταία χρόνια αναπτύξει τη χρήση αντιθορυβικών ταπήτων. Οι τεχνολογίες αυτές παρουσιάστηκαν χθες σε ημερίδα που πραγματοποίησε στο ΕΜΠ το Εργαστήριο Οδοποιίας. «Οι αντιθορυβικοί τάπητες λειτουργούν περίπου όπως οι ηχοαπορροφητικές μονώσεις των στούντιο ηχογράφησης», λέει ο κ. Λοΐζος. «Ο θόρυβος απορροφάται από μικρά κενά στο μείγμα της ασφάλτου, που δημιουργούνται και διατηρούνται με τη χρήση χημικών προσμείκτων. Τα αποτελέσματα είναι πολύ ικανοποιητικά. Ερευνες στην Ολλανδία και στο Βέλγιο (όπου τα ηχοαπορροφητικά οδοστρώματα είναι υποχρεωτικά στις πόλεις) έδειξαν ότι με τη χρήση «πορώδους τάπητα» επιτυγχάνεται μείωση μέχρι και 6 ντεσιμπέλ σε σχέση με τον συμβατικό τάπητα για ελαφρά οχήματα σε ταχύτητες από 40 έως 120 χλμ./ώρα. Μάλιστα, το οδόστρωμα αποσβένει όχι μόνο τον θόρυβο ελαστικού-δρόμου αλλά και τον θόρυβο που παράγεται από άλλα μέρη του οχήματος». Στην Ελλάδα, ανάλογα οδοστρώματα θα επιβάλλεται να χρησιμοποιηθούν κατά την ανακατασκευή των εθνικών οδών, στα τμήματα που διασχίζουν οικισμούς.

kathimerini 15-3-08

Leave a Comment