Ηχορύπανση, η νέα απειλή

http://www.citypress.gr

23-10-2008

Ηχορύπανση, η νέα απειλή

Οι ήχοι της πόλης υπονομεύουν την ποιότητα της ζωής και της υγείας μας.

Η ηχορύπανση και οι επιπτώσεις του αστικού θορύβου αρχίζουν να γίνονται γνωστές στο ευρύ κοινό τα τελευταία χρόνια, την ίδια στιγμή που οι προτεραιότητες της πολιτείας και των επιστημόνων έχουν στραφεί σε δεκάδες άλλα προβλήματα των πόλεων.

Σύμφωνα με τελευταίες μετρήσεις, οι κάτοικοι των μεγαλουπόλεων στη χώρα μας εκτίθενται σε πολλά παραπάνω ντεσιμπέλ από το ανώτατο θεσμοθετημένο όριο, με την Αθήνα, τον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, το Ηράκλειο και τη Λαμία να συγκαταλέγονται στις πιο θορυβώδεις πόλεις της Ευρώπης. Υπολογίζεται ότι το 60% των κατοίκων της πρωτεύουσας υποφέρει από τον αστικό και κυκλοφοριακό θόρυβο, ο οποίος ξεπερνά κατά μέσο όρο τα 75 dB (ντεσιμπέλ), ενώ το όριο ανοχής του ανθρώπινου οργανισμού έχει καθοριστεί στα 70. Περισσότερο ευάλωτοι, φυσικά, είναι όσοι ζουν δίπλα σε οδικές αρτηρίες, ενώ σε αρκετές περιοχές του κέντρου η ένταση υπερβαίνει τα 100 dB μέρα νύχτα.

Άκουσον, άκουσον

Τα πρωτεία του θορύβου ανήκουν στο βουητό της κυκλοφορίας των οχημάτων και ακολουθούν σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια, βιοτεχνικές/βιομηχανικές μονάδες και κέντρα διασκέδασης. Λιγότερο σημαντικές, αλλά εξίσου ενοχλητικές, πηγές είναι τα αθλητικά κέντρα, οι οικοδομές, οι οικιακές συσκευές κ.λπ.

Οι μεγάλες πόλεις, όμως, υποφέρουν και από την κυκλοφορία των δικύκλων, τα οποία αυξάνονται με έντονους ρυθμούς. Από το 2001 μέχρι σήμερα οι μετακινήσεις με μοτοσικλέτα έχουν αυξηθεί κατά 115%, τη στιγμή που στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης δεν ξεπερνά το 18%. Σύμφωνα με στοιχεία του ΥΠΕΧΩΔΕ, το 40% των δικύκλων και το 5% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στο λεκανοπέδιο Αττικής εκπέμπουν στάθμες θορύβου μεγαλύτερες από το ανώτατο επιτρεπτό όριο. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμο 200 ευρώ για εκπομπή θορύβου πάνω από το επιτρεπτό όριο, ενώ ο θόρυβος από ηχοσυστήματα τιμωρείται με πρόστιμο 200 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες. Δυστυχώς, οι σχετικοί έλεγχοι από την τροχαία είναι από ελάχιστοι έως ανύπαρκτοι. Έτσι, η κομμένη εξάτμιση του αγριεμένου πιτσιρικά ή οι μουσικές επιλογές του νταλκαδιασμένου αυτοκινητιστή –που όλοι οφείλουν να ακούσουν– αποτελούν το ανεπιθύμητο κρεσέντο που κάνει κομμάτια τη μεσημεριανή ή νυχτερινή μας ησυχία.

Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έντονο πρόβλημα ηχορύπανσης παρουσιάζουν και οι υπόλοιπες χώρες-μέλη της Ε.Ε. Εκτιμάται ότι περίπου 140 εκατ. Ευρωπαίοι υποφέρουν από το θόρυβο και 110 εκατ. αντιμετωπίζουν προβλήματα στην εργασία και στον ύπνο τους. Στο πλαίσιο της αξιολόγησης και διαχείρισης του περιβαλλοντικού θορύβου, κοινοτική Οδηγία υποχρεώνει τις ευρωπαϊκές πόλεις με πληθυσμό άνω των 250.000 κατοίκων να εκπονήσουν ειδικούς χάρτες θορύβου και να εφαρμόσουν σχέδια δράσης για την καταπολέμησή του.

Όχι άλλα db

Η έκθεση στο θόρυβο όχι μόνο υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής, αλλά συνεπάγεται και κινδύνους για την υγεία. Προκαλεί ακουστικές βλάβες (παροδικές ή και μόνιμες), διαταραχές ύπνου, κόπωση και στρες, μας κάνει ευερέθιστους και νευρικούς, δυσκολεύει τη συγκέντρωση και την επικοινωνία μας, μειώνει την παραγωγικότητά μας. Ο θόρυβος δεν σκοτώνει άμεσα, όμως ενεργοποιεί τους μηχανισμούς άγχους στον ανθρώπινο οργανισμό, συμβάλλοντας στην αύξηση των καρδιαγγειακών και εγκεφαλικών περιστατικών και των παθολογικών διαταραχών. Σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας χιλιάδες άτομα σε όλο τον κόσμο πεθαίνουν πρόωρα από καρδιακές παθήσεις εξαιτίας της έκθεσης στο συνεχή θόρυβο της οδικής κυκλοφορίας. Επίσης, η ηχορύπανση μπορεί να επηρεάσει τη μαθησιακή ικανότητα των παιδιών.

Ακόμα κι όταν η στάθμη του θορύβου δεν είναι ιδιαίτερα υψηλή, το άγχος και η πίεση που δημιουργούνται έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην ανθρώπινη ψυχολογία. Όσοι αισθάνονται ανήμποροι να αντιδράσουν σε μια εξωτερική πηγή θορύβου μπορεί να αναπτύξουν βίαιη και επιθετική συμπεριφορά ή να παρουσιάσουν συμπτώματα κατάθλιψης.

O Μίστερ Μπιν σε δράση

Η αγανάκτηση γέννησε την αντίδραση. Όσοι ασυνείδητοι οδηγοί άφηναν τους συναγερμούς τους να χτυπάνε αναίτια μπήκαν για τα καλά στο στόχαστρο του Χένρι Μπιν. Στην αρχή ξεφούσκωνε τα λάστιχα των αυτοκινήτων, κατόπιν έσπαγε τα παράθυρα, άνοιγε το καπό και, αποσυνδέοντας την μπαταρία, έφερνε τη γαλήνη στη γειτονιά του. Η «δράση» του Χένρι Μπιν δεν έμεινε βέβαια ατιμώρητη. Ο κύριος Μπιν ξόδεψε αρκετά χρήματα σε δίκες και μηνύσεις, οδηγήθηκε μάλιστα και στη φυλακή.

Την περιπέτειά του αυτή αποφάσισε να αποτυπώσει στην ταινία του «Θόρυβος» («Noise»), με τον Τιμ Ρόμπινς στο ρόλο του «μοναχικού εκδικητή» που προσπαθεί να ευαισθητοποιήσει τους κατοίκους της Νέας Υόρκης απέναντι στο θόρυβο.

Άκου να δεις

O μέσος όρος του ορίου θορύβου στις περισσότερες χώρες κατά τη διάρκεια της νύχτας είναι περίπου 35 dB (A).

– Η βλάβη της ακοής λόγω θορύβου λειτουργεί αθροιστικά καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής ενός ανθρώπου. Συχνά, τη στιγμή που συνειδητοποιεί κάποιος ότι δεν ακούει είναι πλέον πολύ αργά. Η συστηματική εξέταση της ακουστικής ευαισθησίας από ειδικούς γιατρούς πρέπει να είναι βασικό μέλημα όσων εργάζονται σε περιβάλλον υψηλής στάθμης θορύβου.

Στους 2 τροχούς

Το μεταφορικό έργο που επιτελείται με μοτοποδήλατα και μοτοσικλέτες σε διάφορες χώρες (ως ποσοστό επί του συνολικού):

Ελλάδα: 10,8%

Ιταλία: 7,5%

Πορτογαλία: 4,1%

Ισπανία: 3,2%

Μέσος όρος Ε.Ε: 2,9%

Ελλάδα: 122 δίκυκλα / 1000 κατοίκους, μέσος όρος Ε.Ε. 61/1000. 1 δίκυκλο ανά 2 αυτοκίνητα, μέσος όρος Ε.Ε. 1/7.

Leave a Comment