Της Πεννυς Mπουλουτζα

«Κρεβατομουρμούρα» από… αυτοκίνητα και μηχανάκια βιώνει κάθε βράδυ ένα στα τρία άτομα. Υπολογίζεται ότι το 30% των κατοίκων ζουν τις νυχτερινές ώρες σε επίπεδα περιβαλλοντικού θορύβου -κυρίως λόγω της κυκλοφορίας των οχημάτων- άνω των 55 ντεσιμπέλ, τα οποία διαταράσσουν τον ύπνο. Σημειώνεται ότι μία συνήθης συζήτηση κυμαίνεται σε επίπεδα θορύβου της τάξης των 60 ντεσιμπέλ. Ενα 20% του πληθυσμού ζει σε επίπεδα περιβαλλοντικού θορύβου άνω των 65 ντεσιμπέλ, όταν έχει υπολογιστεί ότι επίπεδα άνω των 70 ντεσιμπέλ επηρεάζουν την ακοή.

Ο περιβαλλοντικός θόρυβος επηρεάζει και την αρτηριακή πίεση ακόμα και σε μικρές ηλικίες. Μελέτες έχουν δείξει ότι υψηλά επίπεδα θορύβου πλησίον σχολείων, αυξάνουν την αρτηριακή πίεση των μαθητών και μειώνουν τη σχολική τους επίδοση. Ερευνα που έγινε σε 4.861 άτομα που κατοικούσαν πλησίον έξι αεροδρομίων της Ευρώπης (μεταξύ των οποίων και το «Ελ. Βενιζέλος»), κατέδειξαν ότι η αύξηση κατά 10 ντεσιμπέλ του θορύβου αυξάνει τον μακροχρόνιο κίνδυνο υπέρτασης κατά 14%. Σημειώνεται ότι η αύξηση θορύβου ακόμα και όταν το άτομο συνεχίζει να κοιμάται «συνοδεύεται» με στατιστικά σημαντική αύξηση της αρτηριακής πίεσης.

Στις επιπτώσεις του περιβαλλοντικού θορύβου στην υγεία, αναφέρθηκαν χθες ειδικοί επιστήμονες, στο πλαίσιο εσπερίδας που διοργάνωσε ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών και το ECOCITY, και οι οποίοι περιέγραψαν με μελανά χρώματα την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα. Οπως είπαν ο καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος κ. Θάνος Βλαστός και ο διευθυντής του Ινστιτούτου Περιβαλλοντικών Ερευνών και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κ. Μιχάλης Πετράκης, στην Ελλάδα δίνεται ιδιαίτερη έμφαση -ακόμα και από επίσημους φορείς- στη γρήγορη ροή της κυκλοφορίας, εις βάρος της ηρεμίας των πολιτών. Οι τροχονόμοι στέλνουν τα αυτοκίνητα σε παρακάμψεις μέσα από μικρούς συνοικιακούς δρόμους, αυξάνοντας έτσι τον περιβαλλοντικό θόρυβο σε επίπεδο γειτονιάς. Την ίδια στιγμή, τα αστικά κέντρα διαθέτουν πολλούς δρόμους «παγίδες», δηλαδή δρόμους στενούς με ψηλά κτίρια που «εγκλωβίζουν» τον περιβαλλοντικό θόρυβο.

Ποιότητα

Ο κ. Βλαστός αναφέρθηκε ιδιαίτερα και στο ζήτημα της ηχητικής ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος που έχει πλέον χαθεί. Οπως είπε, δεν ακούμε παιδιά να παίζουν στον δρόμο, τον υπαίθριο πωλητή, τη γειτόνισσα, δηλαδή ήχους που είχε στο παρελθόν η πόλη και οι οποίοι της έδιναν ταυτότητα. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο στόχος θα πρέπει να είναι να ζήσουμε ξανά ανθρώπινα στην πόλη μας. «Να απομακρύνουμε την πηγή του θορύβου, να περιορίσουμε το αυτοκίνητο. Να ανοίξουμε ξανά τα παράθυρα και όχι να θωρακιστούμε στο σπίτι», τόνισε.

[+] ΓPAΦHMA

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_13/05/2010_400766